torsdag 14 november 2013

Page of Wands - Dagens Tarotkort

Rättvänt: Entusiasm, utforska, utveckla, fri ande
Omvänt: Pessemism, bakslag för nya idéer, brist på riktning

Page of Wands (rx) - 2013-11-14



Page of Wands
Gilded Tarot
Hovkorten är ett komplext packe. För de kan vara antingen en person i närheten. oss själva, en sitation eller sinnestämning. Hur skall man veta vad som är aktuellt för just den här dagen?!  Svaret är väl ganska (halv-)enkelt: Detvet jag inte! Fördelen dock med Dagens Kort är att jag kan ha ganska fria vingar när det gäller att "gissa" vartåt det barkar idag...

En del av det här kortet omvänt handlar om att inte orka/vilja vara så uppåt som kanske skulle behövas. Antingen som sig själv eller en medmänniska. The Tarotlady uttryckte den här personen som "Negative Nellie" eller som jag nog skulle skriva på svenska: "Pessimistiska Pia". Någon som oavsett vad du gör eller säger alltid ser glaset som halvtomt, eller tom kvartstomt... Det spelar ingen roll hur mycket komplimanger eller uppmuntran du ger denna person. De lyckas alltid vända det till något negativt eller till misslyckande i alla fall.

För att nå våra drömmar, eller bara för att få ett drägligt, harmoniskt och lyckligt liv så är det viktigt att identifiera de människor i våra liv och som gärna tar på sig offerkoftorna och minimera deras inflytande över våra liv i möjligaste mån. Vissa tycker att de skall uteslutas helt ur våra liv och inte tillåtas något inflytande alls. Vilket jag själv kan tycka är lite väl drastiskt. Det är verkligen lättare sagt än gjort om detta rör släkt och nära vänner! Men oavsett om det är en omedveten strategi eller inte från deras sida så är den negativa energi som de sänder ut väldigt mörk och klibbig och det är lätt att fastna i samma garn. Så för att motverka det hela behöver vi bombadera oss själva och omgivningen med 10 gånger så mycket positivt som negativt, så beroendeframkallande är det!

Sedan, oavsett om det är andra eller jag själv som liknar den här personligheten viktigt att också ha en förståelse över att vi har inte nått hit genom ett trollslag. Saker har hänt, val har gjorts som har, över en lång period av tid har format oss. Detta behöver vi som utomstående ha förståelse och acceptans för. Utan att för den sakens skull acceptera hur mycket neggo som helst. Bra gränssättning är viktigt här!

Har vi så pass bra självinsikt att vi vet om att det är vi själva som är den Pessimistiska Pia så är det första vi kan göra att förlåta oss själva. Att säga: "Jag hör hur negativ du låter, och förstår att det är så jag tidigare har valt att se på världen. Du är förlåten för det." Men att sedan faktiskt våga sätta ner foten, utmana sig själv att faktiskt bli mer självmedveten om när och hur dessa tankar far genom skallen. Hur jag pratar om mig själv och min situation. Utmana mig själv att faktiskt se saker åt det mer positiva hållet mer än något annat. Förändring sker inte över en natt, självklart inte. Vi måste ha tålamod och komma ihåg att vi blev inte så här över en natt heller! Men om vi jobbar på det så kommer det att bli bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kråka, men snälla håll tonen civiliserad!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...