onsdag 13 november 2013

Queen of Cups - Dagens Tarotkort

Rättvänt: Känslomässig stabilitet, lugn, medkänsla, intuitiv, kärleksfull
Omvänt: Överkänslig, medberoende, känslomässig osäkerhet

Queen of Cups - 2013-11-13


Queen of Cups
Gilded Tarot
För mig har det här kortet alltid symboliserat "mig själv". Det hovkort som jag bäst associerar mig själv med. Eller så kanske det är en önskedröm, vad vet jag....? Hur det än är så är det som kvinnan på kortet jag vill vara: Lugn, öppen med mina känslor, intuitiv. I mina tidiga tarot-år minns jag att jag gillade det här kortet eftersom det sas vara kopplat till yrken eller kall som healer, medium och tarotvägledare etc. Och jag önskade så hjärtinnerligt att det var jag. Vet fortfarande inte om den biten stämmer på mig eller inte. Nu för tiden är det d en moderliga, varma och omhändetagande biten som jag associerar mest med det här kortet. Inte lika praktisk som Queen of Pentacles så klart. Men alltid med kycklingsoppan redo och ett värmande ord. En person som alltid har ett lyssnande öra till övers för de som behöver det.

Samtidigt som jag idag blev uppmärksammad på en väldigt viktig aspekt av det här kortet och om jag fortsätter att associerar det här som mitt: Jag är väldigt empatisk, jag plockar lätt upp andras känslor och sinnesstämningar. Vilket leder till att jag även om jag inte är försiktig lätt kan förlora mig själv i alltihop. Jag känner så starkt för andra att jag tappar bort vem jag själv är... Och det är inte bara andra personers känslor som är problemet här, utan även problem, andras eller egna som jag tenderar bli så känslomässigt involverad i att jag helt tappar känsla för vad som är upp och ner. På så sätt kan man väl säga att jag förutom allt har världens bästa och värsta jobb. I den bästa av dagar så möter jag många, många fantastiska människor som energimässigt fyller upp mig och stärker mig med positiva känslor och energier. Andra stunder möter jag sorg, stress, irritation och så många fler negativa känslor och jag som varken vill eller riktigt kan stänga av detta flöde blir totalt sänkt av detta. Inte undra på att jag dräneras på energi om dagarna! Ibland kan jag känna mig som en regelrätt energivampyr faktiskt!

Att Skapa en Energi Sköld

Tänkte att jag skulle dela med mig av en väldigt vanligt sätt (som jag borde använda mig mer av själv, jag vet!): Att skapa en stärkande och skyddande energisköld! Den används framför allt för att stänga ute negativa energier och impulser under dagen. Men som jag ser det så kan den även, med viss modifikation användas för att resa och skapa en  personlig gräns när det gäller energi-utbyte. Till en början så kommer det här att ta ett tag, framför allt om du är ovan vid att visualisera. Men så småningom kommer det gå på under minuten. Det handlar om det gamla tråkiga: Övning, övning, övning!

  1. Börja med att hitta en plats och stund då du kan få vara ostörd i uppemot 10 minuter. Som sagt, med tiden kommer du att kunna göra detta i farten. Men börja med 10 minuter från början.
  2. Sitt bekämt på en stol. Slut ögonen och ta tre djupa andetag. Se inom dig hur all oro som du har vaknat upp med, burit med dig under dagen sköljs bort för varje andetag. Till slut är  det bara du och livet här och nu.
  3. Se nu inom dig ditt energicentra. Vissa kallar detta även för rot chakrat och dess färg är röd. Låt nu bilden av ett grovt rep (kedja, tross eller vad du själv bäst känner för) falla ner genom din kropp från rotchakrat, ner genom jordens skorpa. Längre och längre ned. Ända tills du når självaste kärnan för jordens centrum. Låt repet linda sig runt denna kärna, bilda ett ankare som håller dig fast, med båda fötterna på jorden. Du kan vila tryggt i förvissningen att vart du än kommer under dagen, vad som än händer, hur hårt det än blåser så kommer du alltid vara jordad och förankrad med hjälp av detta rep....
  4. Låt nu all den glödande, brinnande, energiska massa som finns i jordens innandöme förflytta sig upp längs detta rep och lägga sig till rätta i ditt rotchakra. En röd, glödande energi som får dig att vibrera av energi, en smältdegel av kreativ och helande kraft.
  5. Se inom dig hur delar av denna energi förflyttar sig upp genom dina chakran och öppnar upp dem. Hur du föreställer sig detta kan variera. Jag ser gärna framför mig en blomma som öppnar upp sig från knopp till full blom. Först det röda rotchakrat...... Det oranga navelchakrat...... Det gula chakrat för solarplexus...... Det gröna hjärtchakrat..... Det blåa halschakrat..... Det lila pannchakrat...... Och slutligen det indigofärgade pannchakrat.
  6. Visualisera nu hur den här gyllene, jordiga, glödande energin från din egen kropp möts av ett silverskimrande regn av Gudomlig energi från ovan och Universum. Låt det flöda över dig som ett svalkande sommaregn och blanda sig med den gyllene fysiska energin som du balanserat dina chakran med. Låt dem blandas med varandra och vet med 110% säkerhet att du är en varelse av kött och blod, såväl som av ljus och Gudomlig kraft och beskyddande. Dessa två ting är  alltid en del av dig oavsett om du är medveten om det eller inte.
  7. Du är nu färdig att gå ut och möta världen om du så önskar. Du kan öppna ögonen och ta tre rensande djupa andetag. Om du vill så kan du annars fortsätta att visualisera hur denna legering, denna blandning av ovan och nedan fyller upp hela dig och du kan långsamt börja trycka ut denna bland-energi utåt, runtom dig som en skyddande energibubbla. Hur den ser ut, form, färg etc är upp till dig själv. Välj det som känns bäst  för dig själv! Du kan ge den här energibubblan olika egenskaper efter behov: Hur tight den går in mot kroppen (om du verkligen vill möta människor nära), hur och vad för energier som du vill tillåta skall släppas in. Du kan skapa bubblan helt efter egen ritning efter egna behov! Den här bubblan kan kräva lite träning att hålla uppe kontinuerligt, men har hjälpt mig tonnvis i min vardag när jag kommer ihåg den. Övning ger färdighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kråka, men snälla håll tonen civiliserad!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...